Viatge a Etiòpia

Terra de contrastos extrems i llocs remots, origen i bressol de la civilització. Pobles camites, semites, àrabs i recentment el colonialisme europeu han donat vida a la historia d’aquest país. Algunes tribus com els Mursis, Karos o Hamer han sobreviscut en aquest territori i conserven els seu modus vivendi primigeni i molt allunyat de la nostra vida suposadament civilitzada. En altres països aquestes tribus no han sobreviscut al colonialisme. La religió és una vessant única i fascinant d’aquest país que el pas del temps ha deixat testimoni en la seva gent. Les esglésies magnífiques excavades a les roques, la vistositat i el color de les cerimònies religioses a ciutats com Lalibela o Gondar són una prova d’aquest testimoniatge religiós. La vall del Rift i de l’Omo, rius cabalosos, llacs, sabanes i deserts han creat un entorn natural d’una bellesa excepcional, aquesta singularitat i varietat de paisatge fan que la seva geografia capriciosa i variada sigui també uns dels atractius del país.

ITINERARI

Dia 1 Barcelona – Addis Abeba.
Sortida del vol Barcelona amb destinació Addis Abeba. Nit a bord.

Dia 2 Arribada a Addis Abeba. (-)
Tràmits d’entrada, visat i canvi de moneda. El nostre corresponsal us rebrà a la sala d’arribades internacionals. Trasllat a l’hotel i depenent de l’horari d’arribada visites a Addis Abeba. Muntanya d’Entoto, el Museu Nacional on estan les restes del primer homínid, Lucy. L’església de Sant Jordi i el famós Merkato, és el mercat a l’aire lliure més gran de tota Àfrica. Aquestes visites es poden fer també l’últim dia. Nit a l’hotel.

Dia 3 Vol Addis Abeba – Bahardar. (P.C.)
Esmorzar i trasllat a l’aeroport per agafar el vol domèstic que ens durà a Bahardar. Trasllat a l’hotel i excursió en vaixell d’ unes 4 hores pel llac Tana (1.840 metres) on hi ha 30 illes i 38 monestirs essent els més antics del S. XIV. A la Península de Zeghe està el monestir d’Ura Kidane Mehret ben conservat i pot ser el més impressionant del llac Tana. L’accés des del moll ens durà per camins envoltats de plantes de cafè i de vegetació espessa. El monestir és de planta circular i té magnífics frescos, una bona col·lecció de manuscrits i d’objectes sagrats. Visitarem l’església d’Azurwa Maryam i el monestir de dones Enthos Eyesus que està al costat de l’església de Kebran Gabriel que de moment està tancada per reformes. El llac té un total de 60 afluents, el més important és Abai Wenz o les fonts del Nil Blau. A la tarda visitarem el Nil Blau en el punt on desaigua i recorre Etiòpia fins entrar al Sudan on s’ajunta amb el Nil Blanc. A uns 30 Km del llac Tana visitarem les Cataractes de Tis Isat, amb una amplada de 400 metres i 45 metres de caiguda. un camí ens durà fins a elles traspassant el Pont Portuguès. Nit a l’hotel.

Dia 4 Bahardar – Gondar (P.C) (180 Km Asfaltats 3,30 H)
Esmorzar i sortida cap a Gondar, la terra dels fellasha, la carretera és de muntanya. Arribada i trasllat a l’hotel per visitar aquesta ciutat Patrimoni de la Humanitat. Gondar fou la capital d’Abissínia sota el regnat de l’emperador Fasil (Fasíledes) que va fer construir castells, esglésies i banys d’inspiració medieval en ple segle XVII.
El jesuïta espanyol, el pare Páez fou una persona clau en l’elecció dels emplaçaments dels edificis i de la tècnica i estil arquitectònic. Durant dos-cents anys fou la residencia imperial i va passar èpoques de relatiu esplendor, els seus primers anys, així com de decadència , els seus últims. A mitjans dels segle XIX, l’emperador Teodros va incendiar la ciutat en represàlia per no ser acceptat emperador, no el volien perquè no era de sang real. Després d’aquest incendi no va tornar a ser la capital.
Visitarem també l’església de Debre Berhan Selassie, te el sostre pintat d’angelets i és la més cèlebre d’ Etiòpia. Seguirem amb els castells de la ciutat imperial (Fassil Ghebbi), i els banys. Nit a l’hotel.

Dia 5 Vol Gondar – Lalibela (P.C)
Després d’esmorzar anirem a l’aeroport per agafar el vol cap a Lalibela, la Jerusalem negra i l’antiga Roha. Situada a 2.600 m d’altura, és sense cap mena de dubte la més impressionant de les vuit ciutats etíops Patrimoni de la Humanitat. Fou fundada a finals del segle XII per la dinastia Zagüe, responent a la progressiva presencia de l’Islam que es donava a Axum i com a conseqüència de l’ocupació de Jerusalem per les tropes de Saladí. L’intent fou de crear en una sola ciutat, la nova capital imperial i la nova Terra Santa perquè les peregrinacions a Jerusalem s’havien convertit més aviat una aventura perillosa.
La nova ciutat evoca totalment Terra Santa, amb noms com Gòlgota, Sinaí, Riu Jordà , que separa la ciutat en dues parts.
A la tarda visita de l’església Nabkutelab a 20 Km, sense dubte és la més bonica de la zona. Nit a l’hotel.

Dia 6 Lalibela (P.C)
Esmorzar i després visita de les 11 esglésies monolítiques, estan excavades a la roca i dividides en dos grups separats pel riu Yordanos. El primer simbolitza la Jerusalem terrenal i el segon la celestial. Separada dels dos grups trobem la Bete Giorgis, construïda en honor a Sant Jordi, patró del país. Simbolitza l’Arca de Noé. Aquestes esglésies són un lloc de culte fonamental dins del calendari copte. Trobem murals bizantins, manuscrits, bastons d’oració i moltes antiguitats. Nit a l’hotel.

Dia 7 Lalibela (P.C)
Esmorzar i matí dedicat a la visita de l’església Yemrehana Kristos a 2.700 m d’alçada i 30 km de la ciutat. Sens dubte és la més bonica dels voltants i està edificada en l’interior d’una cova. L’accés es fa per un camí envoltat de ginebres que pugen pel vessant de la muntanya. És un lloc màgic amb un manantial d’aigua beneïda curativa que en el transcurs de la història va atreure a molta gent. Darrere de l’església es poden veure les restes de 10.740 pelegrins cristians que pel que sembla van viatjar des de llocs molt remots per morir allà. A la tarda passejades per la ciutat i descans. Nit a l’hotel.

Dia 8 Vol Lalibela – Axum (P.C.)
Esmorzar i trasllat a l’aeroport per volar cap a Axum. L’antiga capital Axumita es troba a 2.130 m d’altura al peu de les muntanyes Likanos i Zohado i a la vora de l’altiplà de Azebo. Mil anys abans de la nostra era i sota la influència comercial dels Regnes de la Península Aràbiga, es va convertir en un centre caravaner i punt defensiu per protegir els ports del Mar Roig i l’Oceà Índic. La influència racial i cultural semita va colonitzar progressivament el territori camita etíop. D’aquí parteix la història de la Reina de Saba que segons la llegenda va viatjar des Axum carregada de fabulosos regals fins a la cort del Rei Salomó, rei dels jueus, i que en la seva llarga estada allí va quedar embarassada de Salomó donant a llum a Menelik ja a Axum. Això va donar peu a tots els emperadors posteriors a justificar una noble descendència lligada al Poble Elegit i en la línia successòria del Rei David, Rei de Sió i dipositari de les Taules de la Llei i l’Arca de l’Aliança. La llegenda explica que Menelik, ja adult, va viatjar al regne de Judea per conèixer al seu pare que el va ungir amb oli santificat de la reialesa i li va lliurar l’Arca al seu retorn a Axum. Per això avui dia encara asseguren tots els etíops que es conserva amagada a l’Església de Sta Maria de Sió després d’una estada de 800 anys al monestir Cherkos al Llac Tana. Ningú la pot veure excepte el custodi …..
Axum va entrar en decadència amb l’arribada de l’Islam i avui és una tranquil• la ciutat agrícola amb restes arqueològiques d’aquest passat esplendorós.
Visitarem els famosos Obeliscs, les monolítiques Esteles, les ruïnes del Palau Reial, les tombes dels reis i l’església de Sta Maria de Sió. Hotel.

Dia 9 Vol Axum – Addis Abeba (E)
Esmorzar i vol a Addis Abeba. Visites. Nit a l’hotel.

Dia 10 Vol Addis Abeba – Arbamich. (P.C.)
Havent esmorzat sortirem cap a l’aeroport per agafar un vol amb destinació Arbaminch. Sobrevolarem la gran Falla del Rift de 6.000 km. que comença a Síria i acaba a Moçambic. És realment una gran cicatriu en l’escorça terrestre que es va produir fa 35 milions d’anys i que travessa tota Etiòpia creant un passadís envoltat de volcans i muntanyes.
Arribada i excursió a les muntanyes properes de Chencha (3.000 m) on habita el singular poble Dorze. La vegetació canvia i es veuen plantes de bambú i fals banano. Les cabanes del poblat són molt altes fetes de bambú, amb les teulades inclinades i rematades al frontal amb una mena de nas o de trompa d’elefant. Els Dorze són bons teixidors i agricultors, del fals banano extreuen una pasta anomenada Kocho que forma part de la seva dieta. Per tal de poder menjar el Kocho l’han d’embolicar i deixar-lo fermentar durant mesos. Des de aquestes alçades hi ha unes espectaculars vistes sobre els llacs. Hotel.

Dia 11 Arbaminch – Turmi (P.C)
Esmorzar i trasllat cap al Llac Chamo que visitarem en una barca per observar els grans cocodrils que allà són plaga, hipopòtams i aus. Continuarem la ruta cap els territoris del riu Omo. A partir d’aquest punt comença l’aproximació a uns estils de vida ja gairebé oblidats i que d’alguna manera ens traslladen al neolític. El camí baixa en serpentina entre les muntanyes Konso fins un punt on es veuen els territori del riu Omo. A mida que baixem la calor augmenta. Travesarem Weyto (diumenge és dia de mercat) i a continuació cap a Turmi on trobarem els diferents grups ètnics com els Tsemai, Arbore i Hamer. Arribada a Turmi.
Els Hamer és el grup ètnic més nombrós, unes 15.000 persones. Són pastors seminòmades, agricultores i recol•lectors de mel. Cultiven sorgo, mill, tabac i cotó, encara que la seva veritable vocació és la cria de ramat al que cuiden molt i decoren.  També tenen un sentit de l’estètica molt preuat pel gust occidental i cuiden molt el cos.  Les dones es posen als cabells una mena de pasta vermella feta amb greix i argila, les dones casades duen una melena amb trenetes i serrell que els hi dóna un aire particular. Vesteixen amb cuiros d’animals que decoren amb conxes de cauri i acostumen a dur un recipient de carbassa com a casquet.
Les dones casades duen el Binyere, un ornament cenyit i pesat que acaba en una vistosa protuberància fàl•lica. Als nens els circumciden un cop canvien les dents. Els homes porten pentinats amb trenes i els més valerosos es posen una pasta d’argila al cabell que fa que s’enganxi el cabell al cap i es col•loquen una ploma d’estruç , exhibeixen orgullosos els seus torsos nus amb les seves escarificacions i practiquen el salt del bou, com a ritus d’iniciació a l’edat adulta. Els joves es reuneixen per saltar nus per sobre d’un bon número de bous posats en línia. Han de saltar un mínim de quatre cops i només en poden fallar una vegada. El qui no supera la proba és flagel•lat per les dones del seu clan , els qui ho superen ja poden començar a preparar el dot per casar-se.
Durant la cerimònia l’adolescent és encoratjat per les dones del seu clan, que en ple trànsit i per animar al candidat demanen als homes que els flagel•lin l’esquena amb les vares que duen. Les ferides sagnants untades amb greix són símbol de la seva cohesió social. Nit a Turmi. Camping.

Dia 12 Turmi – Omorate – Turmi (P.C)
Sortida cap al sud per visitar Omorate a la vora del Riu Omo. Aquí viuen els Dassanetch o Galeb, una tribu establerta entre les dues ribes del riu Omo que desemboca al llac Turkana a Kenya. La tribu està formada per uns 40.000 individus dividits en 8 seccions i dedicats fonamentalment a l’agricultura que practiquen després de les crescudes del riu Omo. Tenen bestiar que molt rarament sacrifiquen, encara que solen sagnar les vaques que barregen amb llet com a aliment energètic. La pesca, malgrat practicar-se sistemàticament, es considera una ocupació innoble, com és el cas també del treball manual i del comerç. L’autoritat recau sobre un grup de 30 avis denominats “ara” (bous). Els homes durant el transcurs de la seva vida van canviant de pentinat, passant del rasurat complet infantil amb un casquet de pèl “nigen” a sofisticats pentinats amb terra que marquen l’edat adulta i el reconeixement social.
Aquest poble té una peculiaritat especial donat que els ritus masculins d’iniciació a l’edat adulta es realitzen cap als 30 anys. L’home es vesteix i comporta en aquesta ocasió com les dones i rep un tracte dolç de la resta de la comunitat. Això no treu que un cop adults siguin uns guerrers molt ferotges que poden arribar a degollar o castrar als seus adversaris. Els Galeb, aïllats del món exterior i ubicat en una de les zones més inaccessibles de l’Àfrica, segueixen vivint com imposa la tradició. Res sembla interessar-los de la civilització moderna.
Retorn a Turmi. Tarda dedicada als Hamer visitant algun llogaret. Nit a Turmi. Campament.

Dia 13 Turmi – Jinka (P.C)
Després de l’esmorzar, iniciarem el nostre recorregut cap a Jinka per una llarga pista que puja a les muntanyes Hummo, fins arribar a una alçada de 1900 metres. Arribada a Jinka, important centre administratiu de la regió de Gamo Gofa, i amb una vegetació tipus tropical. És una ciutat molt peculiar, que està habitada per una població de pioners colons vinguts del nord, i instal•lats allà a començaments del segle XX per comerciar amb els pobles del Riu Omo. Allotjament.

Dia 14 Turmi – P.N. Mago – Key Afer – Jinka (P.C)
Excursió al Parc Nacional de Mago, es va crear l’any 1974 per protegir els elefants i jirafes, però la caça furtiva ha delmat la població. Passarem per un muntanyós i bonic camí de cafeters, tot baixant ens endinsarem a altres territoris bastant despoblats on es poden veure antílops. Arribarem a Mago i després dels tràmits d’entrada continuarem cap el territori Mursi. Si el camí ho permet visitarem una aldea. Els Mursi parlen una llengua nilòtica i formen un grup d’unes 4.000 persones. Les seves aldees les construeixen a partir de petites cabanes fetes de branques posades una sobre de les altres sobre una precària estructura de pals flexibles. Van ser un poble caçador i recol•lector, després es van reconvertir en pastors i degut a l’endèmica mosca Tsetsé i d’una epidèmia que en els anys 70 delmà els caps de bestiar s’han anat convertint en agricultors estacionals i pastors. Mantenen intercanvis ocasionals amb els pobles veïns, però a la vegada defensen el seu territori de robaments de ramat i dones. Fins no fa gaire es defensaven amb llances, ara però són més sofisticats i ho fan amb Kalachnikov, que ha passat a formar part de la seva indumentària. No tenen molt bona relació amb els Nyangatom amb qui es barallen regularment, amb els Hamer no són gaire amics, però amb qui no es potent malament és amb els Bodi que viuen a l’altra banda del riu. Tenen ritus d’iniciació, els homes han de barallar-se en el Donga (la baralla no és a mort) amb unes vares molt llargues, en aquesta ocasió es pinten el cos. Les dones adolescents es fan una incisió al llavi inferior de la boca i als lòbuls de les orelles, és col•loquen un platet d’argila cada cop més gran fins que es produeix tal deformació que han d’arrancar-se un parell de dents. Té una funció estètica i només les dones de casta alta poden dur-los. Homes i dones s’afaiten el cap, es per aquesta raó que els agraden les fulles d’afaitar amb les que els homes es fan escarificacions a la pell. Son molt altius i accepten de mala manera l’arribada de visitants a canvi d’un impost estipulat, no és d’estranyar perquè els turistes, no deixen de ser uns intrusos amb càmera i delerosos de fotografiar-los i filmar-los i prendre’ls part de la seva intimitat, malgrat que cobrin uns Birr i es deixen fotografiar es mostren desconfiats i reticents a les càmeres.
Continuarem cap a Key Afer on els dijous es celebra un dels mercats multiculturals més importants d’aquesta regió. S’hi troben els ari, poble majoritari a la regió, però també vénen hamer, banna i Bassada. Els mercats suposen un punt de trobada i intercanvi entre les diferents
ètnies on van setmanalment bé engalanats i proveïts dels productes per a la venda i sense prestar la més mínima atenció a la presència de turistes. Espai impregnat de variats aromes i colors, cossos amb olor de fum i mantega amb la qual ungeixen els seus caps. Molts homes porten el cap rapat des del front fins a la meitat del crani, amb un aspecte guerrer i orgullós. Homes i dones van carregats de bijuteria de colors vius en el coll i les orelles, amb gruixuts braçalets de metall sobre la pell. Continuació cap a Jinka, i a la tarda visitarem el Museu Antropològic. Allotjament.

Dia 15 Jnka – Konso – Arbaminch (P.C)
Sortirem cap a Konso (mercat dilluns i dijous) el poble està format per unes 180.000 persones repartides en nombroses aldees. Camperols sedentaris en un medi muntanyós i difícil, han treballat durament per construir les terrasses on conreen aquestes muntanyes, tenen més de 28 conreus diferents. Els pobles estan murallats per defendre’s dels atacs dels animals salvatges i dels altres grups ètnics. Tenen una estructura molt peculiar el seu interior és laberíntic però disposen d’espais públics per a la visa social. Son animistes i practiquen el culte als difunts ,en ocasions els mantenen embalsamats durant anys abans d’enterrar-los. També construeixen un tòtem de fusta (waga) que col•loquen a la tomba o als camps del difunt. Son la frontera “civilitzada” front els pobles seminòmades del riu Omo. Bons músics, ceramistes i teixidors, reconeguts pels seus veïns.
Continuarem cap a Arbaminch. Hotel.

Dia 16 Arbaminch – Addis Abeba (E)
Esmorzar i trasllat a l’aeroport per agafar el vol intern a Addis Abeba. Trasllat a l’hotel i tarda lliure. Hotel fins a l’hora del vol internacional.

Dia 17 Addis Abeba – Barcelona.
Arribada a Barcelona.

 

DATES 2017:
Sortides al febrer: 10 i 24, març: 10 i 24, abril: 7 i 21, maig: 5 i 19, juny: 2, 16 i 30, juliol: 14 i 28, agost: 2, 4, 11, 18 i 25, setembre: 1, 8, 15, 22 i 29, octubre: 6, 13 i 20, novembre: 3 i 17, desembre: 1, 15 i 29.

PREUS DES DE:
Preu per persona en habitació doble des de: 2.260 Euros

Aquests preus poden variar pel mercat de divises i canvis en el preu de les taxes.

EL PREU INCLOU:
Pensió completa a excepció dels dies a Addis Abeba.
Transport en bús tipo Toyota Hiace (max 8 persones) i/o Toyota Coaster i/o bus-camió Mercedes Benz 4×4.(max 19 persones).
Allotjaments especificats.
Guia de parla hispana als circuits regulars.
Totes les visites i excursions detallades a la descripció de la ruta.
Assegurança d’assistència en viatge.

EL PREU NO INCLOU:
Bitllet d’avió internacional amb Etiopian Airlines.
Taxes del bitllet de avió internacional.
Vols domèstics.
Visat. Tramitació al aeroport a l’arribada amb un preu de 50 $ a pagar en efectiu.
Serveis extres als hotels (telèfon, bugaderies, begudes…)
Tot el no especificat.

 

TOP });